kako_provjeriti_amortizere_provjera_istrosenosti_ili_ostecenja_amortizera

Kako provjeriti amortizere | Provjera istrošenosti ili oštećenja amortizera

Amortizeri (ili prigušnici vibracija) u sustavu ovjesa automobila ublažavaju vibracije opruga jer apsorbiraju udarce koji se prenose od vožnje po izbočinama na cesti. Jedan ili više neispravnih amortizera negativno će utjecati na upravljanje automobilom, a automobil neće zadovoljiti uvjete godišnjeg TEHNIČKOG PREGLEDA VOZILA.

Većina suvremenih automobila ima teleskopske amortizere, u kojima klip aktiviran kretanjem automobila istiskuje ulje u kontroliranoj količini s jednoga kraja cilindra do drugog.Teleskopski amortizer koji čini glavnu opružnu nogu i ima zavojnu oprugu na vrhu, zove se MacPhersonova opružna noga i upotrebljava se u mnogim automobilima. Stražnji ovjesi obično imaju listastu (slojastu) oprugu ili zavojnu oprugu i odvojene amortizere postavljene između osovine ili nosača osovine i karoserije.

Pregled amortizera

Otpustite matice na kotačima, podignite automobil ručnom dizalicom i poduprite šasiju na potpornje za osovinu kako bi kotači bili u zraku. Skinite kotače. Pregledajte svaki amortizer da otkrijete ispušta li tekućinu, što se očituje tamnim mrljama prašine s ceste koja se nakuplja na tijelu i na pričvrsnim točkama amortizera. Pregledajte tijelo amortizera ima li kakvih dubljih uleknuća. Također pregledajte ima li tragova okrhnuća i hrđe na klipnjači amortizera. Primijetite li bilo koju od navedenih nepravilnosti, to znači da je potrebno zamijeniti dijelove. Krajevi amortizera vijkom su pričvršćeni kroz gumene ležajeve. Stisnite amortizer na gornjem i donjem brtvenom ležaju i pokušajte ga pomaknuti naprijed-natrag. Zatim ga okrenite oko njegova pričvrsnog vijka. Ako se pokreće, promijenite gumene lezajeve.

»Test ljuljanja«

Uhvatite karoseriju iznad kotača i snažno je zaljuljajte nekoliko puta, a zatim je pustite. Karoserija bi se trebala nastaviti ljuljati još dva puta i potom zaustaviti u normalnom položaju. Ako se nastavi ljuljati, amortizer na tom dijelu je slab i neće proći na tehničkome pregledu vozila.

Skidanje amortizera

Dok je automobil još uvijek na potpornjima za osovinu, postavite ručnu dizalicu ispod nosača osovine za prednji amortizer, odnosno ispod osovine za stražnji amortizer. Pronađite gornji pričvrsni dio koji može biti kao donji, ili može biti narezni dio klipa — ako viri u prtljažni prostor, vjerojatno ćete morati ukloniti dio obloge kako biste došli do njega. Kod amortizera pričvršćenog na takav način prebrojite nareze iznad matice: nakon postavljanja novog amortizera, broj nareza iznad matice mora biti isti. Prilikom skidanja amortizera, zapamtite položaje brtvenih prstenova i odstojnika, a ako postavljate novi amortizer, upotrijebite nove dijelove za pričvršćivanje koje dobijete uz njega. Zamjenu dijelova MacPhersonove opružne noge bolje je prepustiti kvalificiranim mehaničarima jer je potreban poseban alat.

Zamjena gumenih ležajeva

Gumeni ležaj s otvorom može biti iz dva dijela sa čeličnim cijevnim umetkom u sredini. Izvucite stari gumeni ležaj i podmažite otvor sapunicom. Postavite jedan dio novog gumenog ležaja s umetnutim čeličnim cjevastim umetkom pa ugurajte drugi dio što dalje možete. Postavite otvor u škripac i zategnite ga kako bi se gumeni ležaj pravilno namjestio.
Da biste zamijenili gumeni ležaj iz jednoga dijela, uzmite dovoljno velik nasadni ključ kako bi mogao obuhvatiti gumeni ležaj i postavite ga u škripac s jedne strane otvora. Postavite novi gumeni ležaj s druge strane i stisnite škripcem kako biste istisnuli stari ležaj u nasadni ključ dok se novi ležaj utiskuje u otvor.