Žiroskop je znanstveno “srce” mnogih čudesnih naprava.
On pomaže u upravljanju prekooceanskim brodovima i avionima na njihovim putovanjima. I pored toga. žiroskop je, kad je riječ o njegovu temeljnom načelu, jednostavan baš kao i bicikl, kao lopta što se vrti oko sebe ili kao čigra.
Kad se neko tijelo, koje se okreće oko sebe, kao na primjer lopta, ostavi da miruje, ono će se nastaviti kretati oko jedne stalne osovine u prostoru! To znači da zamišljena crta što prolazi kroz središte tijela koje se okreče pokazuje uvijek u istom pravcu, izuzev ako se na njega ne primijeni neka sila izvana. Nogometna lopta koja je izbačena u prostor i koja se okreče oko sebe nastavit će se okretati oko te osi sve dok joj jak vjetar ili noga igrača ne promijene pravac.
Samo naša Zemlja predstavlja još jedan primjer za tu pojavu. Zemljina osovina pruža se od Sjevernog do Južnog pola. Ona je usmjerena prema zvijezdi Sjevernjači danju i noću, iz godine u godinu. Kod žiroskopa ta se osovina naziva “osovina okretanja”.
Kad pokušate promijeniti okretanja žiroskopa, zbiva se zanimljiva pojava!
Pretpostavite da je osovina okretanja vodoravna i da pokušavate gurnuti jedan kraj tako da ta osovina bude uspravna. Do željene pojave neće doći. Osovina će i dalje ostati pod pravim kutom u odnosu na silu vašeg uspravnog potiska. Sama će osovina pri kretanju zadržati vodoravni položaj. Na biciklu, na primjer, ukoliko počnete padati na desnu stranu, pokrenut ćete kotač sasvim malo udesno.
Kotač bicikla koji se okreće proizvest će silu koja će djelovati pod pravim kutovima na okvir bicikla, pa će bicikl, umjesto da padne na desnu stranu, produžiti kretanje naprijed i ispraviti se.
Kad su ovladali tim silama, znanstvenici danas upotrebljavaju žiroskop da bi upravljali torpedima i bombama-robotima.
Žiroskop je jedini instrument koji ostaje stabilan kroz nemirni zrak i za vrijeme podrhtavanja motora,
pa je od neprocjenjive koristi u zrakoplovstvu. Isto tako, žiroskop može održavati stabilnost broda za vrijeme bure i velikih valova. Putem velikih žiroskopa, što se nalaze pri samom dnu brodskog korita, poništava se djelovanje neprekidnog niza valova, pa se tako smanjuje ljuljanje broda.