Prethodnim provjerama svedite rizik na najmanju moguću razinu, posebice pri privatnoj kupnji jer ne nudi nikakvu naknadu za oštećenu robu. Usporedite prodajnu cijenu za marku, model i godinu proizvodnje polovnog automobila s cijenom navedenom u vodiču kroz cijene polovnih automobila. Nevelik broj prijeđenih kilometara, dodatna oprema, plaćena cestarina i obavljen tehnički pregled mogu povisiti prodajnu cijenu automobila. Neki trgovci nude jamstva na određeno razdoblje ili kilometražu nakon kupnje, kako bi pokrili cijenu dijelova i rada, ili samo dijelova. Pomno proučite uvjete jamstva. Ako jamstvo ne postoji, cijenu procijenite prema potrebnim popravcima. Popravke koji utječu na ispravnost automobila treba izvršiti trgovac bez dodatne naplate. Ako možete, povedite sa sobom upućenu osobu kako bi vam pomogla provjeriti automobil; ili platite stručnim osobama — domaćem autoklubu, primjerice — za neovisan pregled, o kojemu ćete izvješće dobiti pisanim putem. Automobil provjeravajte na danjem svjedu, po mogućnosti i pri suhom vremenu. Upotrijebite baterijsku svjetiljku i pomno tražite znakove istrošenosti i slabosti, kao što su hrđa na šasiji; neravnina na unutarnjoj stijenci guma; ispuštanje ulja; ogrebotine ili napuknuća na zaštiti podvozja; hrđa i rupice na ispušnom sustavu; zahrđala mjesta za podizanje dizalicom.
Provjerite i sljedeće:
• Potražite znakove nedavnih popravaka na motoru — primjerice, čisto motorno ulje.
• Pogledajte automobil s prednje strane, s približno 5 m udaljenosti. Ako odbojnik nije paralelan s tlom, treba obratiti pozornost na njegove držače ili ovjes.
• Snažno pritisnite svaku stranu automobila, jednu za drugom. Kad otpustite svoju težinu, automobil ne bi smio odskočiti više od dva puta. Ako se to dogodi, amortizeri zahtijevaju obnovu. Ispod blatobrana potražite tragove puštanja tekućine iz sumnjivih amortizera. Ako tekućina curi, nužna je zamjena.
• Ako ima mnogo hrđe, automobil se neće pokazati isplativom kupovinom, ali manja i izolirana zahrđala mjesta obično se mogu sanirati. Provjerite unutrašnjost tražeći vlažne dijelove koji bi mogli ukazivati na ulaz vode i možda zahrđale podne ploče.
• Provjerite gumetražeći znakove istrošenosti dodirne površine.
• Okrenite volan na jednu, zatim na drugu stranu za oko 15 cm te zamolite pomoćnika da vam kaže kad su prednji kotači počeli mijenjati smjer. Prihvatljiv početak reagiranja kotača je do 4 cm linije zakretanja volana prije negoli se prednji kotači počnu okretati. Zveckanje i klopot mogu biti znakom istrošenost upravljačkih spojeva. Prekomjerna istrošenost može zahtijevati zamjenu dijelova upravljačkog sustava.
Probna vožnja
Ako je moguće, vozite automobil nekoliko kilometara — kako bi se otkrili neki mogući nedostaci pri vožnji te da biste procijenili udobnost. Obratite pozornost na lakoću otvaranja i zatvaranja vrata – iskrivljenost može biti uzrokovana štetom od nezgode. Automobil bi se trebao lako upaliti, te skladno raditi u praznom hodu (tzv. leru). Pri paljenju, prihvatljiva je pojava male količine plavog dima iz ispušne cijevi, no ako to potraje, motor vjerojatno sagorijeva previše goriva te zahtijeva pregled. Ako kvačilo trza, a ubacivanje u brzine ne funkcionira glatko, možda treba pregledati mjenjač. Kod automatskog mjenjača, manji trzaj pri ubacivanju u brzinu je normalan, no primjetljiv udarac je sumnjiv. Pri brzini od 50 km/h motor bi trebao raditi glatko — bilo kakva buka ili udaranje ukazuje na istrošene ležajeve. Testirajte kočnice. Ako su dobro uravnotežene, automobil bi trebao stati glatko i u ravnoj liniji, bez blokiranja kotača ili podrhtavanja. Provjerite rade li sva svjetla, svjetla na kontrolnoj ploči, pokazivači, perači vjetrobranskog stakla i brisači. Konačno, provjerite i rezervnu gumu, dizalicu i odvijač za vijke na kotačima.
Automobil stariji od tri godine trebao bi imati potvrdu o obavljenom tehničkom pregledu. Ona pokazuje da je pri testiranju zadovoljio sigurnosne zahtjeve — no ne i da je još uvijek ispravan.