Što učiniti ukoliko postanete žrtva povrede podataka

Posljednja velika korporacija u vijestima za povredu podataka je British Airlines. Hakerska skupina poznata kao Magecart uspjela je postaviti skimmer plaćanja na početnu stranicu British Airwaysa i ukrasti otprilike 380.000 brojeva kreditnih kartica.

Korporacije kontroliraju zapanjujuće količine osobnih podataka, a kada su oni povrijeđeni, njihovi klijenti su prisiljeni boriti se kako bi zaštitili sebe i svoje financije. Unatoč svim dokazima koji govore suprotno, čini se da većina ljudi misli da na njih nikada neće utjecati povreda podataka. Nekoliko je uzroka za to, od korporacija koje prešute povrede kako bi minimizirale razmjere problema, do činjenice da kibernetička sigurnost rijetko dobiva pozornost koju zaslužuje.

Vjerojatno ćete biti žrtva povrede podataka barem jednom u životu ako već niste bili. Ovaj članak govori o tome što biste trebali učiniti u slučaju da korporacija ne uspije zaštititi vaše podatke. Možete pročitati više o tome kako hakeri dolaze do vaših podataka i šifra.

Prvi izazov je jednostavno otkriti jeste li bili žrtva povrede podataka. Postoje web-mjesta, kao što je haveibeenpwned.com, koja vam mogu pomoći da prepoznate je li vaš račun ugrožen, ali to nije sigurno i može dovesti do lažno pozitivnih rezultata. Nažalost, teško je biti siguran dok vam se ne javi korporacija koja je pretrpjela povredu podataka.

Kada primite tu strašnu e-poštu, već vam je ostalo malo vremena. Vrijeme je od ključne važnosti nakon povrede podataka. Mnogo je lakše spriječiti hakera da koristi vaše osobne podatke nego se naknadno očistiti od krađe identiteta i podataka.

Jeste li znali da VPN aplikacija poput hide.me štiti vašu online sigurnost?

Preuzmi hide.me VPN

Popis za provjeru povrede podataka:

Otkrijte koji su podaci ukradeni

Kada vam korporacija pošalje e-poruku kako bi vas upozorila da su vaši podaci možda ugroženi u provali, također bi vas trebala obavijestiti koji su podaci ukradeni. Međutim, bolje je pokušati se sjetiti kojim je podacima ta organizacija imala pristup i samo pretpostaviti da su svi ukradeni. Može biti teško u potpunosti shvatiti opseg povrede podataka tek nakon nekoliko mjeseci, a vi nemate to vrijeme.

Kada hakeri kradu podatke, njihov je cilj općenito ukrasti podatke o kreditnoj kartici ili dovoljno osobnih podataka da ukradu vaš identitet. Zatim ih mogu koristiti za lažne kupnje, za uzimanje kredita ili za počinjenje drugih kaznenih djela. To znači da traže imena, datume rođenja, OIB, brojeve kreditnih kartica ili bankomata, brojeve bankovnih računa i sigurnosne kodove vaših kartica. Ako koristite istu lozinku za više usluga, to su također ciljevi visoke vrijednosti.

Uz broj vaše kreditne kartice i njen sigurnosni kod, haker može koristiti vašu karticu za lažne kupnje. S podacima o vašem bankovnom računu mogu pratiti vaše financije. S vašim imenom i OIB-om mogu vam ukrasti identitet.

Kontaktirajte relevantne financijske institucije

Čim saznate da je broj kreditne kartice ili kartice bankomata ukraden, trebate kontaktirati banku ili organizaciju koja vam je izdala tu karticu. Financijske institucije do sada su se pozabavile dovoljnim brojem upada u podatke da vam odmah ponište karticu i izdaju vam novu ako predstavniku klijenta (svakako razgovarajte s nekom osobom) kažete da su vaši podaci ukradeni u upadu tvrtke X. U idealnom slučaju, obavijestit ćete banku prije nego što se dogodi bilo kakva lažna kupnja. U nekim je državama najveća dopuštena odgovornost prema propisima Ureda za zaštitu potrošača €‎50, ali je vjerojatno da vam neće biti ništa naplaćeno.

Međutim, ako haker može kupovati prije nego što obavijestite svoju banku ili drugu financijsku instituciju, tada bankomatske kartice i kreditne kartice slijede vrlo različita pravila. Podaci u nastavku temelje se na propisima Ureda za zaštitu potrošača. Vaša pojedinačna banka vjerojatno će imati vlastitu politiku, ali ona mora biti unutar ovih propisa.

1. Kreditne kartice

S kreditnom karticom možete u bilo kojem trenutku prijaviti da je kartica ukradena ili nestala, a maksimalna odgovornost s kojom biste se mogli suočiti bila bi €‎50, detalji ovise o politici vaše financijske institucije. Ako se lažne kupnje pojave na vašem mjesečnom izvodu računa, imate do 60 dana da pismeno osporite troškove. Izdavač kreditne kartice tada ima 90 dana da riješi problem.

2. Debitne kartice

Propisi koji reguliraju debitne kartice potrošačima nude mnogo manju zaštitu od prijevara. Opet, politike pojedinačnih banaka će se razlikovati, ali često primijenjena pravila zahtijevaju samo da imate najmanje dva dana nakon prijave lažne kupnje da je osporite kako biste se kvalificirali za ograničenu odgovornost od €‎50. Nakon toga možete biti odgovorni za do €‎500 lažnih troškova. A ako svojoj banci ne kažete da su vaši podaci ukradeni u roku od 60 dana od prijevarne kupnje, mogli biste biti odgovorni za sve troškove.

3. Promijenite svoje lozinke

Ako slijedite najbolju praksu za zaporke (npr. koristite snažne, jedinstvene zaporke za svaki račun i omogućite dvofaktorsku autentifikaciju gdje je to moguće), tada bi trebala biti potrebna samo promjena zaporke pogođenog računa. Ako koristite lozinku računa koji je hakiran na više mjesta, tada je treba promijeniti svugdje gdje se koristi. Trebali biste pretpostaviti da je haker, nakon što je dobio vašu e-poštu i lozinku iz ove povrede podataka, odmah počeo tražiti vaše druge račune. Prilikom izrade ovih novih zaporki, svakako ih zamijenite jakim, jedinstvenim zaporkama kako biste izbjegli ovu situaciju u budućnosti. Najlakši način za praćenje svih ovih novih lozinki je korištenje upravitelja lozinki.
Ako se bojite da su vaši bankovni podaci ukradeni, promjena PIN-a bankomata također bi trebala biti dio ovog koraka.

4. Zaštitite se od budućih povreda

To znači poduzimanje koraka za bolju zaštitu vaših osobnih podataka, ali i također znači odabir poslovanja s organizacijama koje ozbiljno shvaćaju privatnost i sigurnost podataka. Hide.me VPN ima strogu politiku zabrane zapisivanja dnevničkih zapisa, pri čemu ograničava količinu i vrstu podataka koji su dostupni u vrlo malo vjerojatnom slučaju kršenja.

Povrede podataka uvijek će predstavljati prijetnju sve dok se velike količine podataka prenose i pohranjuju na mreži. Dok korporacije imaju odgovornost učiniti sve što je u njihovoj moći kako bi zaštitile podatke klijenata, korisnici moraju biti spremni djelovati u slučaju da zakažu. Nadamo se da nikada nećete morati koristiti ovaj kontrolni popis. I nadamo se da će u budućnosti organizacije ozbiljnije shvatiti sigurnost podataka i privatnost. Dok taj dan ne dođe, bit ćemo tu da pomognemo.

Volimo vam donositi nove sadržaje i vjerujemo da će vam pomoći da budete sigurniji na internetu. Podijelite ovaj članak sa svojim prijateljima. hide.me VPN pruža naprednu online sigurnost i čuva vašu online privatnost šifriranjem podataka, bez obzira jeste li kod kuće, na poslu ili negdje u javnosti.

hide.me VPN štiti vaše podatake od 2012.! Vratite svoju slobodu i online sigurnost uz našu aplikaciju:

Preuzmi hide.me VPN

Ana Janušić