razlika-izmedu-osjecaja-i-emocija-kljuc-razumijevanja-emocionalne-inteligencije

Razlika između osjećaja i emocija: Ključ razumijevanja emocionalne inteligencije

Najčešće pitanje u psihologiji je: “Kako se osjećate?” No, čak i stručnjaci (terapeuti) često teško razlikuju “osjećaje” od “emocija”.

Za većinu ljudi, osjećaji i emocije su sinonimi; riječi koje se gotovo zamjenjuju kako bi označile isto. Kada netko pita: “Kako se osjećate?” odgovor će se najčešće odnositi na njihovo trenutno iskustvo. Iako, većina ljudi će odgovoriti mislima, a ne osjećajima ili emocijama.

Primjer:

“Kako ste se osjećali kad je vaš suprug to učinio?”

“Osjećam kao da bi radije provodio vrijeme igrajući nogomet nego sa mnom.”

Iz opisa osobe možemo suosjećati s njom. Ako netko radije igra rekreativnu igru umjesto da provodi kvalitetno vrijeme s vlastitim partnerom, ta osoba se može osjećati manje vrijedno, nevažno, razočarano, frustrirano, tužno i obeshrabreno. Možemo intuitivno shvatiti osjećaje iz misli, ali oni su daleko od istog.

Reakcija na osjećaj “ljutnje” je drugačija od reakcije na osjećaj “tugovanja”.

Jeste li emocionalno inteligentniji od dvoipolgodišnjaka?

Zamislite sljedeću situaciju, gdje se djevojčica od dvije godine često žali da ju “boli trbuh”. Njeni roditelji to pažljivo prate zbog obiteljske intolerancije na laktozu. Međutim, kroz određeno vrijeme shvaćaju kako njihova kćer koristi ovaj izraz za širok raspon stvari. Kaže da ju “boli trbuh” kada je gladna, sita ili ima stvarnu bol u trbuhu. Njen pojam boli u trbuhu je općenit i znači: “Bilo koja nelagoda u trbuhu znači da me boli trbuh.” Razumjeti što ta bol zapravo znači zahtijeva dodatno ispitivanje.

Iako je ovo razvojno normalno za jednu dvoipolgodišnjakinju, mnogi ljudi teško opisuju svoja emocionalna iskustva.

Ljudi koriste riječi poput “stres”, “preopterećenost”, “uzrujanost” koje su jednako neprecizne kao i općenit izraz “boli trbuh” spomenute djevojčice.

Ovo je znak niske emocionalne inteligencije. Niska emocionalna inteligencija je problematična jer, ako ne razlikujemo svoje osjećaje, ne možemo učinkovito zadovoljiti svoje potrebe. Kada djevojčicu od dvije godine “boli trbuh”, trebamo li je hraniti, prestati hraniti ili je odvesti liječniku?

Slično, kada netko kaže da je “stresiran”, što to znači? Nažalost, većina ljudi intuitivno ne zna… (zato idu na terapiju, zar ne?)

Emocije se igraju u kazalištu tijela.

Osjećaji se igraju u kazalištu uma

– doktorica Sarah Mckay, neuroznanstvenica

Razumijevanje osjećaja

Osjećaji su široka kategorija promjena u iskustvu. Većina osjećaja ne izaziva promjene u emocijama. Vjerojatno imate promjene u osjećajima stotine puta dnevno na načine koji su većinom neprimjetni ili zanemarivi.

Općenito, osjećaji imaju dvije mjerljive dimenzije: Valenca i Pobuda. Valenca je naš osjećaj o tome je li osjećaj poželjan ili ne. Pozitivna valenca je poželjno iskustvo dok je negativna valenca nepoželjna.

Pobuda je naš osjećaj o tome daje li nam osjećaj energiju ili je umanjuje. Pozitivna pobuda povećava našu energiju, budnost i motivaciju dok negativna pobuda smanjuje našu energiju i inhibira motivaciju.

Kada ujutro popijemo šalicu kave, kemijski spojevi u kofeinu povećavaju našu pobudu! Za mnoge koji uživaju u kavi ujutro, valenca je također pozitivna; ali za neke, previše energije je nepoželjno.

Većina osjećaja nisu emocije. Na primjer, glad, žeđ, potreba za odlaskom u kupaonicu, svrbež, bol, budnost, umor i niz drugih iskustava su deklarativno stvari koje “osjećate” i nisu emocije.

Promjene u osjećajima tijekom dana obično su toliko suptilne da ih jedva primjećujemo. Osjećaji obično odražavaju još suptilnije (i obično podsvjesne) fiziološke promjene u tijelu i posebno u mozgu kako se javljaju prirodno tijekom dana i kao reakcija na podražaje iz okoline.

Emocije su najočitije kada se naši osjećaji mijenjaju relativno brzo ili iznenada.

Kada iskustvo koje je negativno u valenci i negativno u pobudi postane “tuga”? To ovisi o kontekstu situacije.

Kreiranje značenja: Razlika između osjećaja i emocija

Prema Teoriji konstruiranih emocija, razlika između osjećaja i emocija je značenje. “Što znači kako se osjećam?”

Ako smo gladni i zaključimo da to samo znači da trebamo hranu, ne doživljavamo nužno emocionalno iskustvo.

Ako smo gladni i zaključimo da trebamo jesti, ali ne očekujemo da ćemo uskoro moći jesti, možemo doživjeti razdražljivost koja je dobila naziv “gladna ljutnja” ili “hangry”.

Ako je kako se osjećamo loše definirano, to ostavlja emociju otvorenom za interpretaciju. Kada smo sami i osjećamo nešto nalik “negativnoj valenci i negativnoj pobudi”, znači li to da smo tužni? Osamljeni? Dosadno nam je? Je li dan bio dug i samo smo umorni?

Ako smo nedavno izgubili nešto važno, mogli bismo ovaj osjećaj protumačiti kao “tugu”.

Dakle, što se događa kada se osjećate “stresirano” na nejasan način?

Stres je obično negativna valenca i pozitivna pobuda. Stres nam daje energiju, ali na način koji obično smatramo neugodnim. Mnogi od nas imali su iskustvo “ispuštanja” “stresa” na ljude koje volimo. Kada se osjećamo stresno i naš partner uđe u sobu, mogli bismo pogrešno pripisati naše osjećaje njihovoj prisutnosti. U ovom slučaju, emocija “nervoze” dolazi na površinu dok razumijemo stres; čak i ako oni nisu izvorni uzrok našeg stresa.

Ljudi koji ne znaju razliku između osjećaja i emocija loše razaznaju značenje svojih iskustava. Budući da različiti osjećaji i različite emocije izazivaju različite akcije, niska emocionalna inteligencija znači da možemo reagirati nedosljedno i neučinkovito iz jedne situacije u drugu.

Ovo također znači da ljudi koji doživljavaju nepoželjne osjećaje ili emocije, ali ih teško artikuliraju, imaju problema s dosljednim suočavanjem.

“Stres” može postati tuga u nekim situacijama, anksioznost u nekim situacijama i ljutnja u drugima. Kako se nosite s tugom vjerojatno je drugačije nego kako se nosite s ljutnjom, ali ako “ne možete razlikovati”, mogli biste slučajno pokušati nositi se s tugom na isti način kao s ljutnjom ili obrnuto.

Ako ste poput mnogih ljudi koji imaju teškoća u razlikovanju svojih osjećaja od svojih emocija, počnite redovito provjeravati sa sobom sljedeća tri pitanja:

  1. Kakvo je moje trenutno raspoloženje? Osjećam li se dobro? Osjećam li se loše? Jesam li negdje između? Ako se osjećam neutralno, naginjem li na jednu stranu?
  2. Koja je moja trenutna razina energije? Osjećam li se spremno, budno i energično? Jesam li angažiran? Ili se osjećam više umorno ili letargično? Ako sam negdje između, čini li se da mi energija raste ili pada?
  3. Što znači kako se osjećam? Što se događa što mijenja kako se osjećam? Na što se osjećam prisiljenim učiniti?

Također je potpuno moguće da kako se osjećate ne znači ništa posebno. Naše osjećaje mijenjamo tijekom dana prirodno kao rezultat fizioloških i okolišnih promjena. Ako se osjećate loše, možda vam samo treba san, hrana ili neka druga briga o sebi prije nego što pretpostavite da nešto nije u redu.

Ipak, ponekad će odgovor na pitanje što vaši osjećaji znače biti očitiji; u tom slučaju možete poduzeti učinkovitije mjere kako biste se pobrinuli za svoje osjećaje.

Ako ste usamljeni, obratite se prijatelju, ako vam je dosadno, angažirajte se u nečemu što volite, ako ste tužni, ako ste anksiozni, pronađite način za opuštanje itd.

Najvažnije je da redovito provjeravanje svojih osjećaja pomaže nam učinkovitije procijeniti jesu li naši osjećaji značajni ili trivijalni. Neizbježno je da će se neugodni, nepoželjni i stresni osjećaji pojavljivati tijekom dana. Većinu vremena ti osjećaji su trivijalni i beznačajni, ali su ipak primjetni.

Jednostavnije rečeno, češće bismo se trebali pitati: “Je li ovo osjećaj ili emocija?”

Što češće postavljamo to pitanje, to ćemo neizbježno postati bolji u prepoznavanju razlike.

Ana Janušić